onderwijs

Verplichte zelfsturing

Als pabostudent in het nieuwe curriculum van de HAN word je opgeleid om kinderen te leren zo veel mogelijk zelfsturend te zijn. Puik plan, als je het mij vraagt. Ieder kind heeft immers eigen talenten die hij of zij kan benutten. Zelfsturing draagt daar aan bij: kinderen maken persoonlijke keuzes die hun persoonlijke ontwikkeling sturen naar het optimaal benutten van hun persoonlijke talenten. Wat ik een minder puik plan vind, is het feit dat we worden opgeleid om zelfsturing te stimuleren door verplicht deel te nemen aan diverse dag- en weekprogramma’s.

Er volgt een korte situatieschets. Een paar weken geleden werd medegedeeld dat alle pabostudenten verplicht deel zouden moeten nemen aan een beurs. Op deze beurs zouden leerlingvolgsystemen en uitgevers hun ICT-toepassingen presenteren middels een informatiekraam en workshop. Hoewel deelname verplicht was, en ik normaal gesproken automatisch stijger, hinnik, hoest en proest bij het horen van dat woord, besloot ik te kiezen voor mijn eigen ontwikkeling en dus voor het maken van weloverwogen keuzes voor de te bezoeken workshops en informatiekraampjes. Het is verplicht… dan moet het wel goed zijn.

Mijn lijstje bestond uit de workshops van de lesmethode Malmberg en het leerlingvolgsysteem Leeruniek. Braaf bezocht ik de kraampjes op de informatiemarkt en stak als plichtsgetrouwe Nederlander zoveel mogelijk gratis folders in mijn rugzak. In de eerste instantie wist geen enkel kraampje mij echt te boeien. Veel leek op dat wat ik eerder al gezien had. Daarnaast was de dag ontzettend lang en had ik meer dan anders behoefte aan een kop koffie en een stevige massage. Dit gevoel verdween echter als sneeuw voor de zon toen ik bij het kraampje van Leeruniek belandde. Het was leerzaam, het was uniek, het was wat ik wilde inzetten in mijn toekomstige klas.

Wellicht was ik wel zo onder de indruk omdat ik niet veel van andere leerlingvolgsystemen heb gezien. Mijn enige ervaringen zijn met mijn mentor uit mijn kleuterstage die geïrriteerd raakte omdat ik Parnassys niet snel genoeg begreep, en de diagrammen van CITO die ik stiekem nog steeds niet volledig kan ontcijferen. Daar lijnrecht tegenover staat Leeruniek, een programma dat ik zomaar zou aanraden aan mijn oma van 72 met minstens 40 jaar onderwijservaring en maximaal 5 jaar ICT-ervaring. Het programma is gebruiksvriendelijk, praktisch en hartstikke overzichtelijk. Je kunt in één oogopslag een breed scala aan resultaten zichtbaar maken: resultaten van methode-toetsen van alle of juist een paar vakken in één diagram, en eventueel Cito-resultaten in een diagram daaronder. Zo kun je gemakkelijk zien wat er speelt bij een leerling, leergroep, klas, jaargroep of zelfs school-breed. Daarnaast genereert het programma op basis van de ingevoerde toets-resultaten niveaugroepen en zelfs een (zeer basaal maar best accuraat) ontwikkelplan. Halleluja! Groepsplan-vrij werken komt steeds dichterbij.

Niet helemaal onder de indruk was ik van Malmberg. Het informatiekraampje bestond uit methodeboeken die ik al ken, en de gratis folders waren zo goed als op. Bummer. Ietwat gaar en gebakken ging ik naar de workshop, om er vervolgens achter te komen dat de workshop ging over iets dat nog niet bestond. Iets met een partnership met Knewton, een platform voor Learning Analytics. Dat programma sleept alle mogelijke data van de ICT-toepassingen van Malmberg binnen, Malmberg kiest vervolgens welke gegevens het wil gebruiken, en op basis van die gegevens wordt een gepersonaliseerd leerprogramma gegenereerd. Best een goed idee. Met louter goede ideëen kan ik in deze fase van mijn studie echter niet zo veel, dus vond ik het lastig om optimaal betrokken te zijn.

Dit brengt mij terug bij de kern van dit verhaal: het verplicht uitvoeren van zelfsturing. Die twee elementen horen eigenlijk niet thuis in dezelfde zin. Maar ik snap dat de HAN niet elke pabostudent als ongeleide projectiel door het schoolgebouw en curriculum kan laten rondbazuinen, dus het feit dat het handig is om af en toe een verplichte activiteit in te roosteren laat ik even achterwege. Echter, wanneer je studenten verplicht de ruimte geeft om te kiezen, in dit geval voor hun eigen ontwikkeling, vind ik het niet meer dan normaal om ervoor te zorgen dat het aanbod ook daadwerkelijk bijdraagt aan die ontwikkeling. Hoe Leeruniek dat mogelijk maakt, is mij hartstikke duidelijk. Over Malmberg twijfel ik nog.

Standard

Leave a Reply

